Vergoeding Fysiotherapie

Voor meer informatie: Fysiotherapie bij chronische aandoeningen

Per jaar maken ruim 3 miljoen Nederlanders gebruik van fysiotherapie. Bijvoorbeeld vanwege een blessure, pijnklachten, revalidatie na een operatie of ongeval,  of een chronische aandoening. De kans dat mensen een keer fysiotherapie nodig hebben, is dus vrij groot. En iedereen kan, ook zonder verwijzing van de huisarts, naar de fysiotherapeut. Maar hoe zit dat met de vergoeding van de kosten?

Fysiotherapie zit slechts voor enkele chronische aandoeningen in de basisverzekering. Het is dus belangrijk om een aanvullende verzekering te kiezen met een goede dekking voor fysiotherapie. U bent daarin niet de enige. Van alle mensen die kiezen voor een aanvullende verzekering, doet maar liefst 55% dat vanwege fysiotherapie. Dat heeft onderzoek van TNS NIPO onlangs uitgewezen.

Aanvullend verzekeren loont. Vergelijken ook!

Voor een aanvullende verzekering geldt nooit eigen risico. Maar verder zijn de verschillen in aanvullende verzekeringen groot. Het loont dus om te vergelijken. Bij een Naturaverzekering bepaalt de zorgverzekeraar naar welke fysiotherapeut u moet gaan. Dit zijn alleen fysiotherapeuten met wie de verzekeraar een contract heeft gesloten. Met een Restitutieverzekering heeft u wel keuzevrijheid en kiest u zelf uw fysiotherapeut. In de polisvoorwaarden staat wat u vergoed krijgt.

Hulp bij kiezen verzekering

Het kiezen van een aanvullende verzekering is lastig. Er zijn heel veel verschillende polissen. Branchevereniging voor fysiotherapeuten KNGF heeft op haar consumentenwebsite www.defysiotherapeut.com informatie gepubliceerd als hulp bij het kiezen van een aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie.

136341_bijlageFysiotherapie voor kinderen

Kinderen tot 18 jaar krijgen maximaal 18 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Deze beperking tot 18 behandelingen geldt niet voor aandoeningen die op de chronische lijst staan. De chronische lijst is door de overheid opgesteld.

Fysiotherapie bij chronische aandoeningen

Voor volwassenen wordt vanuit de basisverzekering alleen fysiotherapie vergoed voor aandoeningen die op de chronische lijst staan en dan nog pas vanaf de 21e behandeling. De eerste 20 behandelingen moeten mensen met een chronische aandoening zelf te betalen. Maar hiervoor kunnen zij zich wel aanvullend verzekeren.

Mocht u nog vragen hebben aarzel dan niet om contact op te nemen met onze praktijk voor Fysiotherapie en Manuele Therapie Peter van Duyne. Telefoon 0181-485454 of via email info@fysiotherapieoostvoorne.nl

Bij voorbaat dank.